tisdag 20 juli 2010

Musik som gör mig glad

Jag minns inte när jag första gången upptäckte hur folkmusiken påverkar mig på ett positivt sätt. Jag har många minnen från skolan, från min ungdom och från den tid då jag själv undervisade barn (6-10 åringar) i grundstegen till vals, schottis och polka samt danslekar (även grundstegen till Bugg), under åren 1982 till 1985, hemma i Grödinge hembygsförening. Kjolar (till flickorna) och västar (till pojkarna) syddes i rosa och i blått för att hämta upp färgerna från Grödingedräkten. Under några år ledde jag också en rytmikgrupp i Bygdegården för barn under skolåldern tillsammans med föräldrar där vi lekte med instrument och sång, även rörelse till musik. Själv är jag inte infödd Grödingebo men har tillbringat drygt 20 år av mitt liv där, och det känns fortfarande som hemma. Alla mina fem barn har sina rötter där och naturligtvis deras far samt deras farfar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar