fredag 23 juli 2010

Lasarettvisan - Maritza Horn 1978

Jag minns att min mamma sjöng denna sång när jag var barn. Jag har också vaga minnen från när jag själv låg på Kronprinsessan Lovisas barnsjukhus när jag var runt 2 år. Det är nog de allra tidigaste minnet jag har. Jag minns en stor sal med många sängar och jag sitter i en av dessa. Så minns jag när mamma och min bror kom för att hämta mig, då fick jag en grå veckad kjol med hängslen. Jag hade varit ett exemplariskt barn. (Jag var alltid lugn och tillbakadragen som barn).

I en sal på lasarettet är en sorglig gammal visa, vars närmare ursprung är okänt. Den brukar dock betraktas som ett skillingtryck. Lapp-Lisa sjöng 1948 in en version av denna sång och Maritza Horn tog år 1978 med visan på sin LP med skillingtryck.
Källa: Wikipedia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar